Osakehuoneiston rekisteröinnissä ei kannata hötkyillä – ruuhkat Maanmittauslaitoksessa jatkuvat
Sakari Ikonen sp: katsoasunto@gmx.com
Tiivistelmä:
Rekisteröinti vuonna 2024 maksaa 69 euroa. Taloyhtiölle lisäkuluja voi tulla isännöinnin uusista järjestelmistä.
Suomessa on meneillään suuri digihanke, jonka vaikutukset ulottuvat kaikkiin noin 90 000 asunto-osakeyhtiöön ja 1,5 miljoonaan osakehuoneistoon.
Ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiöiden tuli vuoden 2023 loppuun mennessä siirtää osakeluettelonsa Maanmittauslaitoksen sähköiseen järjestelmään. Noin 93 % taloyhtiöistä on siirtänyt osakeluettelonsa vuoden 2024 puolivälissä.
Osakkeenomistaja vastaa itse rekisteröinnistä
Digihankkeen toisessa vaiheessa kaikkien taloyhtiöiden osakkeenomistajien on rekisteröitävä itse omat osakekirjansa Maanmittauslaitoksen järjestelmään. Tämä koskee myös esimerkiksi osakemuotoisia autopaikkoja ja varastoja.
Vuonna 2019 tai sen jälkeen perustettujen taloyhtiöiden osakkaiden tiedot on merkitty automaattisesti huoneistotietojärjestelmään. Uudiskohteen omistajan ei tarvitse itse tehdä muuta kuin mahdollisen autopaikan tai lisävaraston rekisteröinti.
Ohjeet osakekirjojen rekisteröintiin löytyvät Maanmittauslaitoksen nettisivuilta maanmittauslaitos.fi/huoneistot. Rekisteröinti maksaa tänä vuonna 69 euroa.
Yli puolen vuoden käsittelyaika
Kiirettä rekisteröinnillä ei vielä ole. Omistajan on 10 vuoden kuluessa sähköistettävä osakekirjansa sen jälkeen, kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa Maanmittauslaitokselle.
Vuodenvaihteessa 2023/2024 alkaneet ruuhkat Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelussa jatkuvat. Käsittelyajat ovat keskimäärin kahdeksan kuukautta, mikäli asiaa ei käsitellä kiireellisesti asunnon omistajanvaihdoksen vuoksi.
Maanmittauslaitos pyrkii lyhentämään käsittelyaikoja testaamalla uudella menettelyllä, jossa osakekirja sähköistetään palvelupisteessä asiakkaan odottaessa. Toimintatapaa kokeillaan niissä tapauksissa, joissa huoneiston omistaja ei ole vaihtunut ja taloyhtiön osakeluettelo on kunnossa.
Asuntokaupassa ostaja hoitaa rekisteröinnin
Toukokuun loppuun 2024 mennessä kaikista huoneistojen osakekirjoista runsaat 15 % oli sähköisessä muodossa. Muutokset on tehty ensisijaisesti asuntokaupan tai muun omistajavaihdoksen yhteydessä.
Vastuu osakekirjan sähköistämisestä on asunnon uudella omistajalla, jolla on kaksi kuukautta aikaa hakea omistukselleen rekisteröintiä. Asian käsittelyä on mahdollista kiirehtiä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.
Monilla osakkeenomistajilla paperinen osakekirja on asuntolainan vakuutena pankissa. Tällöin ei tarvitse tehdä mitään, sillä pankki voi periä osakekirjan sähköistämisestä satojen eurojen palkkion.
Tiedonsiirrosta lisätyötä isännöitsijälle
Digihankkeen ensimmäisen vaiheen tiedonsiirrosta eli osakeluetteloista vastasivat pääasiassa taloyhtiöiden isännöitsijät. Isännöintitoimistoissa siirto tapahtui aikataulussa ja suunnitellun mukaisesti. Isännöintiliitto arvioi, että osakeluettelon siirto on vienyt keskimäärin yhden henkilötyöpäivän taloyhtiötä kohti. Osakeluetteloiden siirtämiseksi isännöitsijöiden oli käytävä läpi aluksi taloyhtiön rekisterit ja täydennettävä puuttuvat tiedot.
Isännöinnille ehkä välillisiä kuluja järjestelmistä
Kun taloyhtiön osakeluettelo on siirretty huoneistotietojärjestelmään, vastuu ylläpidosta siirtyy Maanmittauslaitokselle. Osakeluetteloon tai osakkeenomistajiin liittyvät muutokset tulee ilmoittaa jatkossa Maanmittauslaitokselle.
Välillisiä kustannuksia voi aiheutua isännöintitoimistojen tarvitsemista uusista sähköisistä järjestelmistä tai toiminnallisuuksista. Niitä saatetaan tarvita, jotta isännöitsijä voi hakea jatkossa taloyhtiön hallinnoinnissa vaadittavia tietoja Maanmittauslaitoksen järjestelmästä.
Paperisten osakekirjojen tilalle rekisterimerkintä omistuksesta
Sähköisen huoneistotietojärjestelmän perustaminen kannattaa, sillä se parantaa tietojen saatavuutta, luotettavuutta ja kattavuutta. Tästä hyötyvät muun muassa osakkeenomistajat, isännöitsijät ja kiinteistönvälittäjät. Osakkeenomistajan ei tarvitse enää huolehtia paperisen osakekirjan säilyttämisestä, vaan tiedot omistuksesta ovat turvassa julkisessa rekisterissä.
Sähköistä osakekirjaa ei ole varsinaisesti olemassa, vaan omistustiedot löytyvät jatkossa Maanmittauslaitoksen rekisteristä. Henkilöasiakas voi tarkistaa omistamiensa huoneistojen perustiedot maksutta Maanmittauslaitoksen asiointipalvelusta.
Maanmittauslaitoksen asiointipalvelu