Laki: Osakehuoneiston rekisteröinnissä ei kannata hötkyillä – ruuhkat Maanmittauslaitoksessa jatkuvat

Lidl-kampanja

Osakehuoneiston rekisteröinnissä ei kannata hötkyillä – ruuhkat Maanmittauslaitoksessa jatkuvat

6.8.2024 Taloustaito


Tiivistelmä:

Suomessa käynnissä oleva digihanke koskee taloyhtiöiden osaketietojen siirtoa Maanmittauslaitoksen sähköiseen järjestelmään. Ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiöt siirsivät osakeluettelonsa, ja nyt osakkeenomistajien tulee rekisteröidä omat osakekirjansa, mikä maksaa 69 euroa. Pitkät käsittelyajat jatkuvat, ja taloyhtiöille voi aiheutua lisäkustannuksia uusista isännöintijärjestelmistä. Sähköinen järjestelmä parantaa tiedon saatavuutta ja luotettavuutta.

Sisällys:

  • Rekisteröinnin maksu ja mahdolliset lisäkulut taloyhtiöille
  • Digihankkeen ensimmäinen vaihe: osakeluetteloiden siirto
  • Digihankkeen toinen vaihe: osakekirjojen rekisteröinti
  • Käsittelyaikojen pituus ja uusien toimintamallien kokeilu
  • Asuntokaupassa rekisteröinnin vastuu uudella omistajalla
  • Isännöitsijöiden rooli osakeluetteloiden siirrossa
  • Uusien järjestelmien mahdolliset lisäkustannukset
  • Sähköisen huoneistotietojärjestelmän hyödyt

Rekisteröinti maksaa tänä vuonna 69 euroa. Taloyhtiölle lisäkuluja voi tulla isännöinnin uusista järjestelmistä.

Suomessa on meneillään suuri digihanke, jonka vaikutukset ulottuvat kaikkiin noin 90 000 asunto-osakeyhtiöön ja 1,5 miljoonaan osakehuoneistoon.

Kyse on taloyhtiöiden osaketietojen siirrosta Maanmittauslaitoksen sähköiseen järjestelmään, jonka ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiöiden tuli viime vuoden loppuun mennessä siirtää osakeluettelonsa laitoksen järjestelmään.

"Tällä hetkellä noin 93 prosenttia taloyhtiöistä on siirtänyt osakeluettelonsa. Siirtoja tehdään edelleen muutamia kymmeniä joka viikko", Maanmittauslaitoksen huoneistoasioista vastaava johtaja Janne Murtoniemi sanoo.

Hän arvioi, että ilmoituksia on vielä tekemättä lähinnä pieniltä 1–2 huoneiston taloyhtiöiltä. Vuodenvaihteen määräaikaan mennessä ilmoittaminen oli maksutonta, mutta tänä vuonna Maanmittauslaitos perii taloyhtiöltä 101 euron siirtomaksun.

Osakkeenomistaja vastaa itse rekisteröinnistä

Digihankkeessa on nyt meneillään toinen vaihe, jossa kaikkien taloyhtiöiden osakkeenomistajien on rekisteröitävä itse omat osakekirjansa Maanmittauslaitoksen järjestelmään. Asunto-osakkeiden ohella tämä koskee myös esimerkiksi osakemuotoisia autopaikkoja ja varastoja.

Vuonna 2019 tai sen jälkeen perustettujen taloyhtiöiden osakkaiden tiedot on merkitty automaattisesti huoneistotietojärjestelmään. Uudiskohteen omistajan ei siis tarvitse itse tehdä kuin mahdollisen autopaikan tai lisävaraston rekisteröinti.

Ohjeet osakekirjojen rekisteröintiin löytyvät Maanmittauslaitoksen nettisivuilta maanmittauslaitos.fi/huoneistot. Rekisteröinti maksaa tänä vuonna 69 euroa.

Yli puolen vuoden käsittelyaika

Aikaa rekisteröintiin on runsaasti. Omistajan on kymmenen vuoden kuluessa sähköistettävä osakekirjansa sen jälkeen, kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa Maanmittauslaitokselle.

Murtoniemen mukaan osakkeenomistajan ei kannata pitää kiirettä, sillä vuodenvaihteessa alkaneet ruuhkat Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelussa jatkuvat. Käsittelyajat ovat tällä hetkellä keskimäärin kahdeksan kuukautta, mikäli asiaa ei käsitellä kiireellisesti asunnon omistajanvaihdoksen vuoksi.


"Tietojen ilmoittamisessa kannattaa odottaa vielä syksyyn. Asiakaspalvelun ruuhkat ovat sinänsä helpottaneet, mutta jonottamiseen on syytä varautua."


Maanmittauslaitos pyrkii nyt lyhentämään käsittelyaikoja testaamalla uutta mallia, jossa osakekirja sähköistetään palvelupisteessä asiakkaan odottaessa. Toimintatapaa kokeillaan niissä tapauksissa, joissa huoneiston omistaja ei ole vaihtunut ja taloyhtiön osakeluettelo on kunnossa.

Asuntokaupassa ostaja hoitaa rekisteröinnin

Janne Murtoniemen mukaan toukokuun loppuun mennessä kaikista huoneistojen osakekirjoista runsaat 15 prosenttia oli sähköisessä muodossa.
"Tämän vuoden aikana osakekirjoja on muutettu sähköisiksi ensisijaisesti asuntokaupan tai muun omistajavaihdoksen yhteydessä."

Tällaisissa tapauksissa vastuu osakekirjan sähköistämisestä on asunnon uudella omistajalla, jolla on kaksi kuukautta aikaa hakea omistukselleen rekisteröintiä. Maanmittauslaitoksen mukaan asian käsittelyä on mahdollista kiirehtiä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Monilla osakkeenomistajilla paperinen osakekirja on asuntolainan vakuutena pankissa. Siinä tapauksessa ei Murtoniemen mielestä kannata tehdä nyt mitään, sillä pankki voi periä osakekirjan sähköistämisestä satojen eurojen palkkion.

Tiedonsiirrosta lisätyötä isännöitsijälle

Digihankkeen ensimmäisen vaiheen tiedonsiirrosta eli osakeluetteloista vastasivat pääasiassa taloyhtiöiden isännöitsijät. Isännöintitoimistoissa siirto tapahtui aikataulussa ja suunnitellun mukaisesti, kertoo Isännöintiliiton kehityspäällikkö Ira Tenhunen.

"Osakeluettelon siirrosta aiheutui kuitenkin ylimääräistä työtä, jonka kustannuksista taloyhtiö joutui sopimaan isännöinnin kanssa."

Isännöintiliitto arvioi, että osakeluettelon siirto kaikkine valmistelutöineen vei keskimäärin yhden henkilötyöpäivän taloyhtiötä kohti. Työn hinnoitteluun liitto ei halua ottaa kantaa kilpailulainsäädäntöön vedoten.

"Osakeluettelon siirto oli rinnastettavissa mihin tahansa kertaluontoiseen toimeksiantoon, jonka taloyhtiö ostaa isännöinniltä", Tenhunen sanoo.

Osakeluetteloiden siirtämiseksi isännöitsijöiden oli käytävä läpi aluksi taloyhtiön rekisterit ja täydennettävä puuttuvat tiedot. Myös itse tietojen siirto vaati käsityötä, vaikka data olikin sähköisessä muodossa.

Isännöinnille ehkä välillisiä kuluja järjestelmistä

Kun taloyhtiön osakeluettelo on siirretty huoneistotietojärjestelmään, vastuu ylläpidosta siirtyy Maanmittauslaitokselle. Tämä tarkoittaa, että osakeluetteloon tai osakkeenomistajiin liittyvät muutokset tulee ilmoittaa jatkossa Maanmittauslaitokselle.

Tietojen muutoksista esimerkiksi omistajanvaihdoksen yhteydessä Maanmittauslaitos laskuttaa voimassa olevan hinnaston mukaisen maksun. Huoneistotietojärjestelmän ylläpidosta laitos ei peri taloyhtiöiltä tai osakkeenomistajilta juoksevia kuluja.

Ira Tenhusen mukaan välillisiä kustannuksia voi kuitenkin aiheutua isännöintitoimistojen tarvitsemista uusista sähköisistä järjestelmistä tai toiminnallisuuksista. Niitä todennäköisesti tarvitaan, jotta isännöitsijä voi hakea jatkossa taloyhtiön hallinnoinnissa vaadittavia tietoja Maanmittauslaitoksen järjestelmästä.

Paperisten osakekirjojen tilalle rekisterimerkintä omistuksesta

Murtoniemen mukaan sähköisen huoneistotietojärjestelmän perustaminen kannattaa, sillä se parantaa tietojen saatavuutta, luotettavuutta ja kattavuutta. Tästä hyötyvät muun muassa osakkeenomistajat, isännöitsijät ja kiinteistönvälittäjät.

"Osakkeenomistajan ei tarvitse enää huolehtia paperisen osakekirjan säilyttämisestä, vaan tiedot omistuksesta ovat turvassa julkisessa rekisterissä."

Sähköistä osakekirjaa ei ole varsinaisesti olemassa, vaan omistustiedot löytyvät jatkossa Maanmittauslaitoksen rekisteristä. Henkilöasiakas voi tarkistaa omistamiensa huoneistojen perustiedot maksutta Maanmittauslaitoksen asiointipalvelusta.

Matti Remes artikkeli

Taloustaito lehti

Maanmittauslaitoksen asiointipalvelu


Lähetä kommentti

0 Kommentit
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

ROOF LKV

ROOF LKV

Find Us On Facebook